Pianotrio’s van de aanstormende Beethoven en Brahms (Voorprogramma: Duo Tiaire) 24/11/2024 om 15:00 uur

Paul Komen, piano; Arisa Fujita, viool; Jan Ype Nota, cello

   

Foto Pepijn van den Broeke

Voorafgaand aan het concert (14:00-14:30) speelt DUO Tiaire
Claire Schuurmans, harp; Tiago Luís Henriques, cello

Programma

Voorprogramma
Aanvang: 14:00 uur (Zaal open: 13:45 uur)

Claude Debussy (1862-1918)
Beau Soir (1891)

Philippe Hersant (1948)
Choral (2004)

Arvo Pärt (1935)
Fratres (1977)

Kelly-Marie Murphy (1964)
Si Variash a la Rana (2022)

Pauze

Hoofdprogramma
Aanvang: 15:00 uur (Zaal open: 14:30 uur)

L. van Beethoven (1770-1827)
Pianotrio nr. 1 in Es-groot, op. 1 nr. 1 (1795)

Clara Schumann (1819-1896)
3 Romances voor viool en piano, op. 22 (1853)

Pauze

J. Brahms (1833-1897)
Pianotrio nr. 1 in B-groot, op. 8 (1854/1889)

Toelichting

DUO Tiaire
Claire Schuurmans en Tiago Luís Henriques studeren beiden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Sinds 2022 spelen ze samen als duo. Door “Choral” voor harp en cello van Philippe Hersant leerden ze elkaar kennen. De samenwerking klikte en met composities van Claude Debussy en Kelly-Marie Murphy vielen ze bij het Prinses Christina Concours 2024 in de prijzen. Vanmiddag kunnen we hen beluisteren in deze stukken, met ook nog “Fratres” van Arvo Pärt.

Pianotrio’s van de aanstormende Beethoven en Brahms

In zijn eerste pianotrio’s kondigde Ludwig van Beethoven direct een nieuwe stijl aan, anders dan zijn voorbeelden Haydn en Mozart. Op stoutmoedige wijze introduceerde hij de vierdelige vorm en tilde hij de gelijkwaardigheid van de drie instrumenten op een hoger niveau. Tegenover die zelfverzekerdheid staat de jonge Johannes Brahms. Het eerste pianotrio uit 1854 is zijn eerste grote werk buiten composities voor zijn eigen instrument, de piano. De jonge Brahms werd enorm bewonderd door Robert Schumann en zijn vrouw Clara, maar dit pianotrio kreeg de nodige kritiek van hen. Mede hierom heeft Brahms het werk in 1889 sterk gereviseerd, en die versie klinkt tegenwoordig meestal. Tussen beide trio’s door horen we van Clara Schumann drie romances voor viool en piano. Ze was van mening dat “vrouwen niet geboren zijn om te componeren”, maar gelukkig heeft ze zich hier niet aan gehouden.
Wijzigingen voorbehouden

Bestel kaarten